A gabonapelyhek nyomában

Mi a gabonapehely? Miért éppen ez lett az egyik legfontosabb reggeli alapanyag? Valóban olyan egészséges, mint amilyennek gondoljuk? Mindenki fogyaszthat gabonapelyheket? Összeállításunkból kiderül.

Mit nevezünk gabonapehelynek?

A boltokban zavarba ejtően széles kínálattal találkozunk gabonapelyhek, reggeliző pelyhek, müzlik és társaik terén. Honnan tudjuk melyik az “igazi” gabonapehely? Gabonapehely tulajdonképpen a víz kivonásával tartósított gabonaszem. Ahhoz, hogy megtudjuk, pontosan hányféle gabonapehely létezik, érdemes sorra vennünk, milyen technológiával készülnek. Ezek az alábbiak lehetnek: hengerelés, puffasztás és extrudálás.

Hengereléssel készül például a natúr zabpehely, rozspehely, árpapehely. Ilyenkor először a hántolt gabonaszemeket gőzöléssel felpuhítják, majd hengerpárok között szétnyomják – ekkor nyerik el jellegzetes lapos formájukat. Ezután következik a szárítás. Ezzel az eljárással megőrződnek a gabonaszemekben a tápanyagok, nem roncsolódik az összetételük. Magas rosttartalmú, teljes értékű szénhidrátoknak számítanak. Elkészítésük általában hosszabb áztatást vagy főzést igényel. Ezekből a gabonapelyhekből főzhetünk reggeli kásákat, használhatjuk otthon müzlihez és granolához, de kekszeket, energiagolyókat és müzliszeleteket és készíthetünk belőlük. Előfordul, hogy a hántolt gabonaszemeket gőzölés után nem nyomják szét, hanem aprítják. Így egy finomabb szemcséjű alapanyagot kapunk, de a beltartalmi értéke és a felhasználási módja megegyezik a hengerelt változatokéval.

Ipari megoldás a puffasztás. Sokféle termék készül így, nemcsak gabonapelyhek, hanem kenyerek, nassolnivalók is (gondoljunk a kölesgolyókra vagy a puffasztott rizsre a csokoládéban). Puffasztás során a hántolt gabonaszemeket nagyon magas hőmérsékleten hőkezelik, ezzel megváltozik a rostszerkezetük, és formázhatóvá válnak. Natúr és ízesített változatban is kaphatók többféle gabonából is: búzából, kölesből, rizsből és kukoricából is.

Az extrudálás szintén ipari, és így készül például a klasszikus cornflakes, a kukoricapehely. Ilyenkor a gabonából lisztet vagy darát őrölnek, gőzölik, és egy tésztaszerű masszát készítenek belőle. Ezt a masszát aztán gépekkel összerázzák, így kis golyócskákká áll össze. Ezeket a golyócskákat lapítják aztán szét, hogy megkapják a tipikus cornflakes formát. Eddig a natúr változat, ha cukrozzák, azt ennél a pontnál adják hozzá, majd szárítják. Rengeteg ízesített, színezett, vitaminnal dúsított változat létezik, hogy pontos képet kapjunk az adott termék beltartalmi értékeiről, mindig alaposan olvassuk el a csomagoláson található címkét!

Gabonapelyhek

Miért jók a gabonapelyhek?

A dietetikusok egyöntetű véleménye szerint napunk legfontosabb étkezése a reggeli. A gabonapelyhek rostban gazdag táplálékot jelentenek a szervezetünk számára, ami elengedhetetlen az anyagcsere egészséges működéséhez. A gabonapelyhek energia- és zsírtartalma viszonylag alacsony, de komplex szénhidrátok, és mivel általában tejjel elkeverve fogyasztjuk őket, a napi kalcium-, magnézium és B-vitamin szükségletünk bizonyos részét is fedezik. A jó minőségű (és drágább) gabonapelyhek általában teljes kiőrlésű alapanyagból készülnek és a cukortartalmuk is alacsonyabb.

Gabonapehely

Miért nem jók a gabonapelyhek?

Az ipari feldolgozási folyamat, vagyis az, ahogyan formázzák a gabonát, megváltoztatja a gabona belső szerkezetét és elpusztít bizonyos tápanyagokat. Azt, hogy a hozzáadott (mesterséges) aroma- és színezőanyagok, dúsítók nem egészségesek, nem szükséges magyarázni. Sokan kritizálják a dobozos reggeliző pelyheket amiatt is, hogy indokolatlanul magas a cukor-, illetve adott esetben a tartalmuk is. Gluténérzékenyek csak biztos forrásból származó, gluténmentes gabonapelyhet fogyasszanak! A gabonaszemek héja tartalmazhat vegyszereket, amelyek például a hengereléssel készült változatokon rajta maradnak. Ha valóban megbízható minőségű termékeket szeretnénk fogyasztani, akkor válasszuk a bio gazdálkodásból származó fajtákat.

Ezekkel a pelyhekkel találkozhatunk leggyakrabban a boltokban:

Zabpehely A benne található fehérjék szervezetünk
számára könnyen emészthetőek, a legfontosabb aminosavakat tartalmazza, amelyekre szükségünk van. Alacsony szénhidráttartalma, de magas élelmi rost tartalma van, remek ásványi anyag- és vitaminforrás (kalcium, magnézium, vas valamint E- és B1-vitamin). Rendszeres fogyasztását az orvosok is javasolják szív- és érrendszeri betegségek, koleszterinproblémák, emésztési rendellenességek, cukorbetegség és fogyókúra esetében.
Árpapehely Az egyik legkönnyebben emészthető, legsemlegesebb ízű gabonapehely. Minden megtalálható benne, amire szükségünk van: teljes értékű szénhidrátok, fehérjék, “jó” cukrok, vitaminok (A, B1, B2, B5, B6, E) és ásványi anyagok (vas, foszfor, kálium, kalcium). Segíti az anyagcserét, egyensúlyba hozza az inzulinszintet, javítja a koleszterinháztartást és általános erősítő hatású.
Rizspehely Magas rosttartalmú, de alacsony energiatartalmú gabonapehely. Ásványi anyagok közül magnéziumot, kalciumot, káliumot és vasat tartalmaz, vitaminok közül a B1- és B2 található benne jelentős mennyiségben. A gluténmentes étrendbe is beilleszthető.
Tönkölypehely és búzapehely Több mint 60%-a szénhidrát, rengeteg foszfor, magnézium, kalcium és vas található bennük, valamint A-, E- és B-vitaminok is.
Hajdinapehely Kiemelkedően magas rosttartalma miatt nagyon értékes gabonának számít, rengeteg kalcium és magnézium található benne, de kiváló cink-, réz- és vasforrás is. Hajdinát a gluténérzékenyek is fogyaszthatnak. A hajdina jellegzetes ízét pehely formájában talán nem lehet olyan erősen érezni, de így is megosztó gabona.
Rozspehely Beltartalmi értéke, vitaminjai és ásványi anyagai nagyjából megegyeznek a búzáéval, de a rosttartalma valamivel magasabb. Ha müzli alapnak használjuk, érdemes egy vagy két másik pehellyel keverni.

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter