Gabonaféléket a karácsonyi asztalra (is)!

A karácsonyi szokások és babonák között több olyat is találunk, amely a gabonákról szól. Az apró szemű termések a bőség, gazdagság, termékenység ígéretét hozták az embereknek. Egy kedves és megmosolyogtató babona szerint például a leányok az éjféli misére igyekezve kölest tettek a zsebükbe. A templomban aztán azt elszórták vagy a szenteltvízbe dobták, hogy annyi kérőjük legyen, ahány magot elszórtak.

Manapság már elfelejtettük ezeket a szokásokat, de az ünnepi asztalon mindenképpen ott a helye valamilyen gabonából készült ételnek.

Amikor az ünnepi menüt tervezzük, hajlamosak vagyunk a köretre csak úgy rálegyinteni. A rizs és a krumplipüré mindig beválik, jó lesz az most is! Nem célunk lebeszélni senkit a burgonyáról és a rizsről, de szerintünk megéri újszerű köreteket készíteni a ritkábban használt gabonafélékből.

Árpagyöngy

Más néven gersli. Elkészítése semmivel sem bonyolultabb, mint a rizsé, ellenben nem fő szét: a “fogkemény” jelzőt az árpára találták ki. Elronthatatlan, csak arra ügyeljünk, hogy mielőtt feltesszük főni, áztassuk be egy órára és jól öblítsük le a szemeket. Olyan gazdag köretet készíthetünk árpagyöngyből, amit aztán ezerféleképpen ízesíthetünk, és tényleg mindenhol megállja a helyét, ahol egyébként rizst használnánk – így például a töltött káposztában is. Az árpa nem mellesleg az egyik legegészségesebb gabonafélénk, sokkal többször kellene elővennünk a hétköznapokban is. Rengeteg nyomelemet tartalmaz, káliumban, kalciumban, magnéziumban és foszforban gazdag, magas rosttartalma miatt segíti az emésztést. Kiváló saláta alap, amit ha aszalt gyümölcsökkel vagy például gránátalmával gazdagítunk, már meg is van az ünnepi pulykasült kísérője.

gabonafélék

Hajdina

Nevezik tatárkának vagy tatárbúzának is, pedig növénytanilag valójában nem gabonaféle, hanem a keserűfűfélék családjába tartozik. A jelző félreérthető, de a lényeget leírja: a hajdina az egyik legigénytelenebb gabonaféle, a legzordabb időjárási körülmények között is megterem. Emellett pedig az egyik legegészségesebb is: tele van antioxidáns hatású növényi anyagokkal, flavonoidokkal. Magas rosttartalma miatt az emésztésnek is jót tesz. Tény, hogy megosztó konyhai alapanyag: vannak, akik jellegzetes szagától rosszul vannak, mások imádják. Állítólag Kínából származik maga a növény, ahol legfőképp lisztjét használták és kenyeret, tésztákat készítettek belőle. A japán szoba (soba) jelenti a hajdinát és a belőle készült tésztafélét is. Az egész hajdinát a gerslihez hasonlóan bármihez használhatjuk, amit rizzsel készítenénk el. A hajdinakása a legismertebb étel, de káposztás ételekben is jól megállja a helyét, egyes helyeken pedig a hurka töltéséhez is használják.

Köles

Az egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy lisztérzékenyek étrendjébe is beilleszthető. Semleges ízű, a köles az egyik olyan gabona, amit édesen például reggeli köleskásaként gyümölcsökkel vagy süteményekben, illetve sósan, köretként is bátran elővehetünk. Az egyik ősgabona, bár botanikailag fűféle. Számtalan pozitív, egészségre gyakorolt hatása közül ki kell emelni az emésztésjavító, lúgosító tulajdonságait, valamint azt, hogy alacsony kalóriatartalmú, viszont fehérjében gazdag. Vitaminjai regenerálják a bőrt, jót tesznek téli fáradtság idején. Főzés előtt többször is alaposan öblítsük át és csepegtessük le, és mindig háromszoros mennyiségű vízben főzzük ki. Azt mondtuk már, hogy bármihez használhatjuk, amihez elsőre a rizs jutna eszünkbe?

gabonafélék

Bulgur

A közel-keleti konyhák kedvelt gabonaféléje, ami nem más, mint tört búza. Az éretlen búzaszemeket megpárolják, kiszárítják, majd összetörik. Nevezik török rizsnek is, és számtalan módon használják, például a tabbouleh nevű saláta alapja. Az előkészítésnek köszönhetően még csak főzni sem kell. Elég, ha kétszeres mennyiségű forró vízzel öntjük le, megvárjuk, míg beszívja a nedvességet, és már kész is a köret. Létezik apró és nagyobb szemű változata is. Nagyon magas a rosttartalma, vitaminokban és ásványi anyagokban is bővelkedik.

Tönkölybúza

“Boldogító” gabonának is nevezik, ami érthető is, ha megnézzük, mennyi értékes tápanyagot tartalmaz. Fehérjében, vitaminokban, aminosavakban és ásványi anyagokban is rendkívül gazdag. Magas rosttartalma miatt segíti az emésztést, jót tesz a bőrnek, javítja a koncentrációt. Elkészítésekor arra figyeljünk, hogy előző éjszaka áztassuk be, majd főzés előtt alaposan csöpögtessük le. Legalább egy óra kell, hogy megpuhuljon. Felhasználása ugyanaz, mint a rizsé és a többi gabonaféléé: köretként, kásaként, de akár csíráztatva is fogyaszthatjuk.

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter