Töltődjünk fel vitaminokkal – viszlát, tavaszi fáradtság!

Ez a tél kevéssé volt megterhelő talán, elmaradtak a nagy hidegek – csak a február vége hozott havat és téli zimankót szinte. Mindegy azonban, hogy milyen a tél, a tavaszi fáradtság nem kímél minket az új évszak ébredésekor egyik évben sem. Ilyenkor mintha ólomlábakon járnánk néha, kedvetlenné válunk, nehéznek tűnik minden reggel. A tavasz az ébredés, az új évszak ígérete minden évben az egyik legszebb időszak. Na de mit tegyünk annak érdekében, hogy feltöltődve fogadjuk?

1. Mire hatnak a vitaminok?

Tisztázzuk először, miért is kell vitaminokat fogyasztani! Az emberi szervezetben a vitaminok nagyon fontos szerepet játszanak. Felelnek az immunrendszer működéséért, a véralvadásért, a csontok és fogak tartósságáért, hatnak a látásra, a bőrre, a hajra, a szemre – egyszóval az egész testre. Ebből természetesen az következik, hogy a vitaminok nem elégséges bevitele különböző hiánybetegségekhez vezethet.

A vitaminok lehetnek zsírban oldódóak – A, D, E, K – és vízben oldódóak – az összes B-vitamin és a C-vitamin.

2. Melyek a legfontosabb vitaminok?

Az alábbi felsorolás csak öt vitamint tartalmaz, de fontos megjegyeznünk, hogy nem csak ez az öt létezik. Nagyon sokféle B vitamin van például – mi ezt a kettőt emelnénk ki most, március elején.

B6-vitamin: nagyon fontos vitamin a szív-és érrendszeri megbetegedések kialakulásának megelőzésében játszik szerepet. Hatással van az idegrendszerre is, így hiánya lehet oka depressziónak vagy akár álmatlanságnak.

B-12 vitamin: hatásos vitamin a vérszegénység, a depresszió ellen, de szerepet játszik a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében.

C-vitamin: az univerzális vitamin, hatása gyakorlatilag az egész testre kiterjed. Allergia, asztma, vérszegénység, szürkehályog – hogy csak néhányat említsünk azok közül a betegségek közül, mely ellen hatásos lehet, de ne felejtsük el azt sem, hogy megfázás és influenza esetén is tanácsos sok C-vitamint szedni!

D-vitamin: hormonhatású vitamin, a Nap vitaminja, szervezetünk már napi 10-15 perc szabad levegőn tartózkodás esetén összegyűjtheti a szükséges mennyiséget, napsütéses időben – a bőrön keresztül.

E-vitamin: ízületi gyulladás, höröghurut, ekcéma, egyes pajzsmirigy-betegségek megelőzésében is fontos szerepet játszik. Védi az immunrendszert és antioxidáns hatással is bír.

Vitaminok - D vitamin

3. A fáradtság ellen vitaminokkal

A tavaszi fáradtságot alapvetően a C-és D-vitamin hiány okozza. Ez fakadhat a szervezet tartalékainak kiürüléséből, vagy az elégtelen vitaminbevitelből – sajnos mindkettő jellemző lehet a leghidegebb évszak végén.

A téli időszak mindig kevesebb napsütést ad nekünk, ezért a D-vitamin szint szervezetünkben csökkenhet. Egyes vélemények és kutatások szerint nagy probléma a D-vitamin hiány a felnőtt lakosság körében, ezért ennek pótlására már külön is felhívják a figyelmet. Magas D-vitamin tartalmú élelmiszerek a halak, a tojás és a máj. Nemcsak a D-vitamin „raktárak” ürülnek ki a hideg hónapokban, de a C-vitamin szintje is csökkenhet – és csökken is, ha nem gondoskodunk utánpótlásról. A C-vitamint több zöldség-és gyümölcsféléből is pótolhatjuk: a karalábé, a paprika, a sóska, a spenót, a fejes káposzta mind kiváló C-vitamin forrás.

4. Mit együnk és igyunk?

Erre az első válasz nyilván az, hogy ha itt a tavasz, akkor fokozatosan kezdjük magunkat átszoktatni a természetes vitaminforrásokra – amennyiben erre van lehetőségünk. Nemcsak szervezetünknek teszünk ezzel jót, de valljuk be, a színes gyümölcsök-zöldségek kavalkádja még szemünknek is kedves lesz. Így vitaminokban gazdag és változatos étrenddel kényeztethetjük magunkat. Ne feledjük azonban, hogy zöldségeink, gyümölcseink minden vitamint nem tartalmaznak – így például D-vitamin szükségletünk fedezése érdekében fogyasszunk halat, májat és tojást is. Fontos, hogy sok folyadékot fogyasszunk – a legjobb még mindig a víz, napi 2-3 literre szükségünk lesz! Ha szeretjük a gyümölcs-és zöldségleveket, készítsünk magunknak, saját ízlésünk szerint. Az alma-répa-cékla hármasa például nálunk mindig nagy sikert arat. Két kisebb alma, egy sárgarépa, egy kisebb cékla fele – és egy gyümölcscentrifuga. A végeredmény pedig egy csodálatos, egészséges ital.

Végre itt a tavasz, töltődjünk fel!

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter