A csodálatos csicseriborsó

Nagyon régóta ismerik és termesztik világszerte, a mediterrán és a közel-keleti konyha egyik legfontosabb alapanyaga. Manapság szerencsére újra felfedezzük magunknak, rengeteg jótékony hatása miatt érdemes rendszeresen fogyasztani.

Az eredetileg Közép-Ázsiából származó növény mára az egész világon elterjedt. Ázsiában, főként Indiában az egyik legfontosabb növényi fehérjeforrás, a közel-keleti konyhákban is kihagyhatatlan alapanyag, de Dél-Amerikában is hatalmas területeken termesztik. Már az ókori görögök és rómaiak ismerték és fogyasztották, a csicseriborsó elnevezés a latin cicer szóból származik. Magyarországon a középkorban már ismerték. A magyarban említik csücsör- vagy csucsorborsó néven is – utalva a mag kicsúcsosodó formájára. A nevével ellentétben nem borsó, de a hüvelyesek rendjébe tartozik.

Praktikus tippek az elkészítéséhez

Íze enyhén lisztes, dióra vagy mogyoróra emlékeztet. Általában szárított formában juthatunk hozzá és szerencsére jó sokáig eláll. A főzése időigényes: a száraz csicseriborsót érdemes legalább fél napra hideg vízbe áztatni, ettől nagyjából a kétszeresére duzzad, majd bő egy-másfél óra kell, hogy puhára főjön. Jó, ha a főzővízbe egy kiskanál szódabikarbónát is teszünk, így könnyebben megpuhul, a főzés közben keletkező habot pedig le kell szedni. A megfőtt csicseriborsó jól záródó dobozban, hűtőben napokig eláll még. Mindezt a munkát persze megspórolhatjuk magunknak, ha konzerv csicseriborsót veszünk. A sós levet ilyenkor öntsük le róla, alaposan öblítsük át, szűrjük le, és már használhatjuk is.

Így használjuk

A babfélékhez hasonlóan sokféleképpen elkészíthetjük. A török, az arab és az indiai konyha bőséges inspirációt nyújt csicseriborsós ételekhez. A falafellel, a hummusszal, a különféle currykkel, tagine-okkal egészen biztos, hogy nem nyúlunk mellé. De készíthetünk belőle krémlevest is, lehet salátaalap, sőt pürésíthetjük is. Nálunk is egyre ismertebb a csicseriborsó lisztje is, amelyből lepényeket, süteményeket készíthetünk, és amelyet gluténmentes diétákba is beilleszthetünk. A csicseriborsó rengeteg más zöldséggel is jól harmonizál: az összes gyökérzöldség, a hagymafélék, a fokhagyma, a padlizsán és a cukkini, de a burgonya, a paradicsom és az édesburgonya is jól áll neki. Nem beszélve a fűszerezésről, mert ebben aztán végtelen a kombinációs lehetőségek száma. Paprikás, paradicsomos, indiai, arab vagy mediterrán jellegű ételeket is készíthetünk belőle. A római kömény, a koriander, a gyömbér, a fahéj és a menta különösen jól illik hozzá.

Miért jó?

Nem véletlenül az egyik legelterjedtebb hüvelyes a világon. Nagyon magas a rosttartalma, javítja az emésztést, egészséges szinten tartja a vércukorszintet. Rendkívül magas fehérjetartalma miatt a vegetáriánus étrend egyik elsőszámú fehérjeforrása, de a rendszeresen és sokat sportolók étkezésében is ott a helye. Ásványi anyagokban gazdag: karotin-, B1-, B6-, és E-vitamin tartalma is igen magas. Sok magnéziumot és cinket valamint folsavat tartalmaz, zsírtartalma viszont alacsony. Jó tudni, hogy a többi hüvelyessel ellentétben a csicseriborsó nem tartalmazza azokat az ún. antinutrív anyagokat, amelyek a kellemetlen puffadást okozzák. Így ha megfelelő módon készítjük elő, egészen biztosan élvezhetjük kellemes ízét és tápláló tulajdonságait – kellemetlen „mellékhatás” nélkül.

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter