A nagy megosztó – beszéljünk a spenótról!

Nem biztos, hogy Popeye-jel értettem egyet gyerekkoromban. Sőt azt mesélik, kifejezetten más véleményen voltam annak idején, amikor – talán másfél éves koromban – édesanyám spenóttal kínált egy szép napon. Icipici albérleti szobában éltünk akkoriban, alig volt hely bárminek is – így anyu a kimosott lepedőket, a szobában tudta kiteregetni, mindenfelé hófehér angyalszárnyakként lengedeztek. A történet, melyben nyilván összefüggés lesz a fehér lepedő és a kisbaba spenótfogyasztása között igencsak kiszámíthatóvá kezd válni ezen a ponton. De folytatom. Nem ízlett, így a számba rakott kiskanál spenótot meglehetős hatékonysággal köptem rá a hozzám közel eső hófehér lepedőre. Kritikai észrevételem nem talált megértő fülekre, ha jól emlékszem. 🙂 Azóta pedig megszerettem – bár kellett hozzá kábé huszonöt esztendő.

De miért is együnk spenótot?

Unalomig ismert tény, hogy nagyon sok vasat tartalmaz. Nem lehet elégszer elmondani, hogy a vashiány kezelésében elsődleges a táplálkozás szerepe, azaz, ha tehetjük, vegyünk magunkhoz vasat az ételeinkből. A spenót a vason kívül többféle vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz: A-, B2-, B6-, C- és K-vitamin, mangán, folsav, magnézium, foszfor, cink, élelmi rostok, omega-3 zsírsavak, szelén és niacin tartalmát is jegyzik. Igazi kincsesbánya tehát élettani hatásait tekintve. Ez elég meggyőzőnek hangzik, nem igaz?

Hogyan vegyük és együk a spenótot?

Először is, felejtsük el tavasszal a fagyasztott verziót! Igen, tudjuk, hogy Popeye nem átallott dobozból spenótot enni, de tavasszal mindenképpen vegyünk frisset a piacon!

És hogy miből láthatjuk, hogy friss? Élénk, mélyzöld leveleket kell keresni, nem elsárgult szárrésszel. Nem jelent jót, ha nyálkás a levél. Néhány napig jól eltartható, mosás nélkül hűtőszekrényben, zacskóban körülbelül 4-6 napig friss marad.

Spenót

Ehetjük nyersen és főzve is – ez mindenképpen jó hír. Nyersen, egy kicsit savanykás íze kiválóan illik bármilyen salátához. Elsősorban a bébispenótot érdemes nyersen fogyasztani, finom, friss íze miatt.

Főzéskor ügyeljünk arra, hogy ne főzzük túl – ebben az esetben ugyanis elveszti tápanyagtartalma jelentős részét. Elég könnyű túlfőzni, ezért azt ajánlják, hogy egy percig pároljuk át, éppen csak addig, amíg összeesik. Ennyi bőven elegendő.

A receptjeink közé holnap kerül fel a spenótos-ricottás palacsinta. Érdemes kipróbálni!

És mi köze Medici Katalinnak a spenóthoz?

Mindösszesen annyi, hogy egyik kedvenc étele volt. Olyannyira, hogy amikor a firenzei születésű Katalin elhagyta Itáliát, hogy francia királyné legyen, szakácsokat vitt magával. Tartott ugyanis attól, hogy kedvenc ételeit spenóttal nem tudják majd új hazájában megfelelően elkészíteni. A kifinomult ízlésű francia királyné így nemcsak uralkodóként, de a kulináris örömök szempontjából is hatott a vén kontinensre. A spenót ugyanis eredetileg mediterrán növény volt. Így viszont a 16. századtól kezdve ismertté vált Európában.

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter