Avokádó – minden egyben

Kevés olyan gyümölcs van, amely ennyire különleges tulajdonságokkal bír. Az avokádóról tízezer évvel ezelőttről vannak régészeti emlékeink, Közép-Amerikából. 1526-ot írtunk, amikor Gonzalo Hernandez de Oviedo első írásos feljegyzése megszületett a növényről. II. Károly udvari orvosa szerint ez egy olyan táplálék, amely erősíti a testet és a szellemet is.

Az avokádó a babérfélékhez tartozik és több, mint ötszáz fajtája van. Gyönyörű, akár húsz méteresre megnövő fa, amelyet oltványokkal szaporítanak. Jó hír azonban a kísérletező kedvű gasztro fanoknak, hogy akár a konyhaablakban is kihajtathatjuk, kis trükkel, a benne lévő hatalmas magból.

Ahogy a királyi orvos mondta, jó hatással van a szervezetünkre. Nagyon magas az E, C, K vitamin mennyisége benne, továbbá az egyik legmagasabb zsírtartalmú gyümölcs, amely viszonylag kevés cukrot tartalmaz. Magas zsírtartalma nagyrészt egyszeresen telített egészséges olajsavból áll, számtalan klinikai vizsgálat igazolja, hogy rendszeres fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet.

A boltokban járva általában kemény állapotban tudjuk megvásárolni,ebben az állapotában viszont ehetetlen. Fő szabály, hogy akkor fogyasszuk el, amikor már nyomásra kicsit puhának érezzük, de a héja még egyforma zöld-barna színű, és nincsenek rajta fekete foltok. A másik módszer az érettség megállapítására, hogy a szárát kitörjük, ha a helye barna, akkor túlérett, ha pedig sárgás, akkor ehető. Az éretlen avokádó szárát nehéz kitörni, ha mégis sikerül, akkor erős zöld színű a szár helye. A kemény avokádó szobahőmérsékleten 2-3 nap alatt puhára érik. Ha nem vagyunk ilyen türelmesek, akkor egy almával együtt tegyük papírzacskóba, így gyorsíthatjuk az érését.
Fontos tudni, hogy amikor félbevágjuk, szinte azonnal oxidálódik, megbarnul. Alapvetően nyersen, vagy kíméletes hőkezelés mellett fogyasztjuk, erős hőre megkeseredik, élvezhetetlenné válik.

Kövessétek az oldalt, mert több avokádó recepttel is meglepünk benneteket!

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter