Csírák, avagy az élet ereje a tányérunkon

Nemcsak finomak, de nagyon egészségesek is, és dekorációnak sem utolsók a csírafélék. A vitaminszegény téli hónapokban különösen ajánlott a fogyasztásuk.

Miért érdemes csírát enni?

A csírák tulajdonképpen élő élelmiszerek, amelyeket a szervezetünk teljes egészében fel tud használni. Amikor egy növényi mag elkezd csírázni, életre kel, és koncentráltan tartalmazza a fejlődéséhez szükséges összes tápanyagot – ezt használjuk ki akkor, amikor a pár napos hajtást megesszük.

Magas vitamintartalmuk mellett (A-, B-komplex, C-, D-, E-, G- és K-vitamint is tartalmaznak) rendkívül sok rost, aminosav, fontos enzimek és antioxidáns anyag található meg bennük. Rengeteg ásványi anyagot (kalcium, magnézium, foszfor, kálium, nátrium és szilícium) is tartalmaznak.

A csírákat nyersen fogyasztjuk szendvicseken, salátákban vagy különféle krémekkel és mártogatósokkal. Bármilyen ételt dekoratívabbá varázsolhatunk egy marék friss csírával. A csírákat azért is szeretjük, mert összesűrítve felfedezhetjük bennük a kifejlett növény ízét éppúgy, mint a zöld növényekre jellemző frissességet – de akár markánsabb, csípősebb vagy édeskés ízeket is. Aki szeret játszani az ízkombinációkkal, nyugodtan kísérletezzen a csírákkal!

Erre figyeljünk vásárláskor

Ha boltban vesszük a csírát, akkor számítsunk rá, hogy egy kis dobozkáért több száz forintot kell fizetnünk. Mindig olvassuk el a címkét a csomagolás dátuma és a lejárati idő miatt, és kizárólag frisset válasszunk. A csírák élő élelmiszerek, azaz könnyen bepenészedhetnek: ha azt látjuk, hogy már összeesett, az alja nedves vagy nyirkos, akkor inkább ne vegyük meg. Hűtőszekrényben tároljuk, és egy-két nap alatt fogyasszuk el!

Milyen csírát fogyasszunk?

Ahogy minden növénynek, a belőlük készült csíráknak is megvannak az egészségünk szempontjából áldásos hatásai. Mindegy, hogy zöldség- vagy gabonacsírát fogyasztunk, biztosan jót teszünk vele az egészségünknek. Már az is nagyszerű, ha rendszeresen szerepel az étrendünkben például a csíramix, ami többféle csírából áll. De ha ennél tudatosabban akarunk a csírákhoz nyúlni, akkor íme, a tíz legfinomabb és legkönnyebben beszerezhető fajta:

Búzacsíra

Általános emésztésjavító hatású, tisztítja a májat, egyensúlyban tartja a vércukorszintet, vértisztító és jó hatással van a vérnyomásra. Emellett gyulladás-gátló, immunrendszer-erősítő és potencianövelő tulajdonsága is van.

Hajdinacsíra

A hajdinacsíra magas fehérjetartalmú csíra, olyan növényi anyagokat tartalmaz, amelyek serkentik az agyműködést, javítják a koncentrációt és a memóriát.

Lencsecsíra

Nagyon magas rosttartalmú csíra. A lencse pektintartalma igen magas, ami csökkenti az étkezések után fellépő hirtelen vércukorszint-emelkedést: emiatt cukorbetegek diétájának ideális kiegészítője lehet. Jelentős a magnézium-, vas-, cink- és krómtartalma.

Zöldborsócsíra

Ásványi anyagokban, különösen vasban igen gazdag csíra. Szabályozza a vércukorszintet, csökkenti a koleszterint, segít szabályozni a vérnyomást.

Mungóbabcsíra

Magas fehérjetartalma miatt ajánlott rendszeres fogyasztása azoknak is, akik húst esznek. Magas a C-vitamin és vastartalma is. Könnyen emészthető.

Brokkoli csíra

Magas C-vitamin tartalmú, de kalciumban és magnéziumban is gazdag fajta. Általános immunerősítő hatása miatt a téli időszakban jól jöhet, ha rendszeresen fogyasztjuk.

Lucernacsíra

A legtöbb vitamint tartalmazza, amire a szervezetünknek szüksége van: A, B, B12, C, D és K-vitamint is. Az érfalak védelmében segíthetnek a benne található anyagok: megakadályozzák a vérrögképződést és a koleszterin lerakódást. Vérnyomás-szabályozó hatása is jelentős.

Napraforgómag csíra

Rengeteg foszfort, magnéziumot, kalciumot, fehérjét és E-vitamint tartalmaz és jódtartalma is jelentős. A napraforgómag 30%-a aminosav, de emellett rosttartalma is kimagasló. Méregtelenítő, vízhajtó, tisztító hatása miatt az egyik legjobb csíra fogyókúrázóknak.

Retekcsíra

A napraforgómag csírához hasonlóan általános tisztító, méregtelenítő, immunerősítő hatású. Elsősorban megfázás idején érdemes bevetni, mert hurutoldó hatású, tisztítja a légzőszerveket, megszünteti a homlok- és orrmelléküreg dugulását. Vízhajtó hatása miatt kiváló vese- és hólyagtisztító. Foszfortartalma a fog- és a bőr egészségének fenntartását segíti elő.

Hagymacsíra

Általános immunerősítő. Ha egyszerűen csak jobban szeretnénk érezni magunkat a bőrünkben, érdemes rendszeresen fogyasztani. Májtisztító és természetes antibiotikum, különösen a téli időszakban jön jól, hogy megvédi a szervezetet a fertőzésekkel szemben.

Ha otthon szeretnénk csíráztatni

A készen kapható csíra jó megoldás, de sokszor pénzkidobás is. Ha nem fogyasztjuk el egy-két napon belül a friss csírát, akkor megromlik, könnyen úgy járhatunk, hogy a fél doboz megmarad, és a szemetesben köt ki. A spórolás, na meg az élmény kedvéért is érdemes próbálkozni az otthoni csíráztatással. Nagyon egyszerű és tényleg filléres megoldás. Mi kell hozzá? Először is jó minőségű, bio forrásból származó mag, amit bioboltban, zöldségesnél, de akár drogériákban is megvehetünk. Szükség lesz még egy műanyag tálra, egy konyhai szűrőre (ezt a kettőt kiválthatjuk az erre a célra kapható csíráztató edénnyel), valamint vízre. A csíráztatni kívánt magokat be kell áztatni (fajtától függően 4-12 órára), majd ezután hagyni, hogy a természet útjára indítsa a folyamatot. Nedves közegben (de nem szabad, hogy vízben álljon) elkezd kicsírázni a mag. A magokat naponta át kell öblíteni, és se a túl sötét, se a túl erős napfény nem tesz jót nekik, de ennél komolyabb odafigyelést az egész folyamat nem igényel. A csomagoláson mindig feltűntetik, hány nap alatt lesz a magból learatható hajtás, így tényleg csak egy kis türelemre van szükségünk, hogy élvezhessük a friss, vitamindús csírák ízét.

Szólj hozzá

Minimum 4 karakter